När är det dags att byta däck i sverige – och hur gör man?
Att äga bil i Sverige betyder att man blir lite av en däckakrobat två gånger om året. Här finns inget ”one size fits all” – våra vägar kräver både vinterdäck och sommardäck för att vi ska kunna köra tryggt och följa lagen. Men när måste man egentligen byta, hur går det till i praktiken och varför pratar alla om däckhotell som om det vore en semester för däcken? Häng med så reder vi ut det!
vinterdäck – när halkan smyger sig på
Vinterdäcken är bilens bästa vänner under den kalla säsongen. Mellan 1 december och 31 mars måste du ha vinterdäck om det råder vinterväglag. Och vinterväglag, ja det är när vägen täcks av snö, is, modd eller frost – alltså ganska ofta i Sverige.
Du får köra med dubbade däck från 1 oktober till 15 april, men längre om vintern vägrar släppa taget. Väljer du friktionsdäck (dubbfria) kan du använda dem året runt, men de fungerar bäst under kallare månader.
sommardäck – när solen värmer asfalten
När vårsolen börjar smälta bort snön och vägarna torkar upp är det dags att väcka sommardäcken ur sin vintervila. Från och med 1 april gäller sommardäck, men byt inte för tidigt om nätterna fortfarande bjuder på frost.
Sommardäcken är gjorda för varmare vägar – de ger bättre grepp, kortare bromssträcka och sparar dessutom bränsle. Kom ihåg att kolla mönsterdjupet: minst 1,6 mm är lagkravet, men sikta gärna på 3 mm för att känna dig trygg även vid sommarregn.
så här byter du däck själv – steg för steg
Visst kan det kännas lite meckigt att byta däck, men egentligen är det inte så farligt. Så här går det till:
- Parkera smart – välj en plan yta, dra åt handbromsen och lägg i växel eller P-läget.
- Förbered – lossa bultarna ett halvt varv medan bilen fortfarande står på marken.
- Lyft bilen – placera domkraften på rätt ställe (instruktionsboken är din bästa vän här).
- Av med det gamla – skruva loss bultarna och lyft av hjulet.
- På med det nya – sätt på däcket och dra åt bultarna lätt i ett kryssmönster.
- Ner med bilen – när däcket nuddar marken, dra åt bultarna ordentligt med momentnyckel.
- Luft och efterdrag – kolla lufttrycket och dra åt bultarna igen efter 5–10 mil.
Kanske lite skit under naglarna på köpet – men också känslan av att ha fixat det själv!
däckhotell – spa för däcken (och vila för dig)
Så vad är grejen med däckhotell? Jo, tänk dig ett hotell där däcken får ligga mörkt, svalt och bekvämt – medan du slipper släpa, bära och fundera på var du ska ställa dem i källaren.
Ett däckhotell är inte bara förvaring. Ofta ingår kontroll av mönsterdjup, lufttryck och slitage. Det betyder att du alltid har koll på dina däcks hälsa, utan att behöva böja dig ner och mäta med linjal. Dessutom sparar du plats hemma – perfekt för oss som redan har förråd fyllda med annat.
sammanfattning – byt i tid och kör tryggt
Kort sagt: i Sverige måste vi byta däck i Solna två gånger per år. Vinterdäck mellan 1 december och 31 mars (eller när väglaget kräver det), och sommardäck från 1 april. Du kan absolut göra däckbytet själv – det är en ganska enkel procedur med rätt verktyg. Men om du vill göra livet lite enklare för dig själv är ett däckhotell en riktigt smidig lösning.
Så nästa gång det är dags för däckskifte kan du välja: antingen kavla upp ärmarna och fixa det själv, eller lämna över allt till Car Audio Center och låta däcken checka in på sitt alldeles egna hotell.