Skip to main content

När man ska börja marknadsföra kan man känna sig rätt vilsen. Det finns så många olika typer av marknadsföring, och alla har olika åsikter om vad som är bäst. Men i den här artikeln tar vi upp vad inbound marketing innebär, vad GDPR betyder och hur de här påverkar varandra.

Vad innebär inbound marketing?

Inbound marketing handlar kort om att försöka få potentiella kunder att komma till dig, istället för att göra direktmarknadsföring till specifika personer. Du vill göra ditt företag, dina varor eller dina tjänster så attraktiva som bara möjligt, så att människor dras till det. Bra recensioner, aktiva sociala medier och en bra placering på Google är alla saker som kan få kunder att komma till dig. 

När du ska starta igång

Att börja använda dig av inbound marketing till din marknadsföring kan vara ett smart val för att bygga upp ditt varumärke. Du kan förbättra din inbound marketing genom sökmotoroptimering, att vara ordentligt aktiv på sociala medier och ha en aktiv och uppdaterad hemsida. Att skicka nyhetsbrev är också ett bra sätt att få kunderna att komma till dig. Efter att de valt att prenumerera på dina utskick kan du skicka de tips, användbar information och lite snyggt inflikad reklam. Det här kan göra potentiella kunder till kunder.

En sammanfattning kring vad GDPR betyder

GDPR betyder General Data Protection Regulation och kallas även för dataskyddsförordningen. Det är en förordning som kort sagt påverkar hur man får hantera personuppgifter och ökar kravet kring aktivt samtycke i olika sammanhang. GDPR ger individen mer att säga till om gällande deras säkerhet och tryggar användningen av personuppgifter.

GDPR påverkar din inbound marketing. Speciellt när det handlar om saker som nyhetsbrevsutskick eller liknande. Du kan exempelvis inte skicka ut nyhetsbrev till personer utan deras aktiva och uppvisbara samtycke. 

På grund av GDPR och för effektivitetens skull är det en bra idé att använda sig av en digital plattform som är utformad för att förenkla den typen av marknadsföring. Paloma är ett bra exempel på en användarvänlig plattform som gör det lättare att hålla på med nyhetsbrev.