Skip to main content

Om du är intresserad av att lära dig mer om Ferraris historia, läs vidare! Denna italienska sportbilstillverkare grundades av Enzo Ferrari 1939 från Alfa Romeos racingdivision. Ursprungligen känd som Auto Avio Costruzioni, byggde Ferrari sin första bil 1940 och tillverkade den första Ferrari-märkta bilen 1947. Idag tillverkar Ferrari lyxiga sportbilar och hybrid- och helelektriska bilar. Läs vidare för att lära dig mer om det italienska företagets förflutna, nutid och framtid.

Ferraris rötter

Det råder ingen tvekan om Ferraris rötter inom motorsporten. Företaget har ett rikt arv inom racing, och F12berlinetta är en av de mest eftertraktade sportbilarna som någonsin tillverkats. Dess naturligt aspirerade V-12-motor, som användes första gången 1929, har vunnit många världsmästerskap och fortsätter att vara en av de mest ansedda bilarna i världen. Medan bilens tekniska framsteg har lett den till nya höjder, är Ferraris rötter intakta.

Dess racingteam

Enzo Ferrari föddes den 18 februari 1898 i Modena, Italien. Hans far rapporterade inte sitt födelsedatum till registret på grund av snö, så han kallades Enzo Junior (Dino). Enzos far var Alfredo Senior, son till en Carpi-handlare, och han hade startat en liten verkstad som tillverkade metalldelar i sitt hem. Enzo fick lite formell utbildning och blev tidigt inspirerad att bli racerförare.

Dess vägbilar

Ferraris vägbilar är kända för sin avancerade prestanda och oöverträffade design. De är det ultimata inom lyx och prestanda, men de har också en lika hög prislapp. 166 Inter, till exempel, var en av de dyraste bilarna som någonsin tillverkats. Men det stannade inte där. Tillverkningen av Inter fortsatte i nästan fyrtio år, tills produktionen upphörde 1952. På femtio år har Ferraris produktion av landsvägsbilar ökat från 500 enheter per år till mer än 5000 enheter årligen.

Dess framtid med hybrid- och helelektrisk teknik

Den italienska biltillverkaren gör framsteg med att elektrifiera sitt utbud av lyxbilar. VD Louis Camilleri uppgav nyligen att företaget inte kommer att bli helt el och inte ha några modeller som går på ren el. Även om det är sant på kort sikt, kommer framtiden för Ferraris elstrategi att bero på reglering och andra faktorer på nyckelmarknaderna. Låt oss titta på det aktuella läget för hybrid- och helelektrisk Ferrari-teknik och om det kommer att påverka företagets planer för framtiden.

Dess sponsring handlar om tobakstillverkare

Under flera år har Ferrari varit i ett samarbete med tobakstillverkaren Philip Morris International (PMI). Detta företag är välkänt för sina Marlboro-cigaretter, som har varit en framträdande plats på mästerskapsvinnande Ferraris under de senaste decennierna. Medan PMI har förnekat att deras ”Mission Winnow”-kampanj syftar till att marknadsföra sina produkter, kvarstår sponsringsavtalet. Företagets sponsringsavtal med Ferrari började 1984, när de märkte Ferraris bilar med Marlboro-cigaretter. Men efter att Europeiska unionen förbjöd tobaksreklam i Formel 1, har detta avtal med Ferrari ändrats till Mission Winnow, som främjar en framtid utan tobaksprodukter.